Historie
“Een bevlieging”, zo noemden sommigen het …… de start van het koor Trumpets of the Lord in 1969. Een groep enthousiaste jongeren, die onder leiding van Rob van Dijk begonnen met zingen van swingende gospels en negrospirituals. Inmiddels zijn we 50 jaar verder en blijken de Trumpets geenszins een bevlieging!
Bevlogenheid is een woord, dat beter bij de groep past. Na al die jaren is er nog niets weg van het enthousiasme, de energie en de overtuigingskracht, waarmee dit koor durft te zingen. Menig toehoorder liet zich hier al door inspireren en meldde zich als lid aan.
De oude kern van de groep is meegegroeid en zingt tussen de 20 à 35 jaar bij het koor. Hierdoor is er een bijzondere eenheid ontstaan tussen de leden. Men deelt de belangstelling voor het zingen met elkaar, maar deelt daarnaast ook lief en leed. Repetities hebben dan ook naast het instuderen van repertoire, een sociaal karakter. De leden hebben langzamerhand geschiedenis geschreven met elkaar.
Dirigent van het eerste uur is Rob van Dijk. Ook 50 jaar ouder geworden maar nog even energiek. Zonder zijn bezielende leiding zouden de Trumpets niet die hechte club zijn, die ze nu vormen. Bekend bij het publiek zijn de talloze gezichtsuitdrukkingen (goed of afkeurende blikken, grimassen), de houdingen en gebaren waarmee de dirigent probeert het door diversiteit gekenmerkte koor in goede banen te leiden. Eén van zijn grootste verdiensten is ook, dat hij koorleden het gevoel bij kan brengen dat nodig is om een gezongen nummer meer te laten zijn dan een melodie met tekst. Een prachtig samenspel dus tussen dirigent en koorleden.
De onuitgesproken verbondenheid tussen de Trumpets maakt dat er veel mogelijk is door een grote inzet. In het tweede jaar van het bestaan van het koor werden 28.000 oliebollen verkocht om een nieuw orgel te kunnen kopen. Het schijnbaar onmogelijke kan alleen maar door zo’n saamhorigheid mogelijk worden. Voor elk concert zijn er leden bereid om bloemen en planten te leveren en zalen te versieren. Zieken worden bezocht, vervoer wordt met elkaar geregeld en ook kraamvisites worden niet vergeten. Er is een heuse feestcommissie om ook de ontspanning niet te vergeten en het jaarlijkse Trumpets-feest of -weekend. Al meer dan tien jaar is er een eigen tweemaandelijks blad “Nootzakelijk” met wetenswaardigheden over muziek, informatie omtrent leden, liederen en optredens; en ….. vermaningen van de dirigent!
Dit laatste slaat op de vaste rubriek “vanaf de kruk” van de dirigent, een rubriek die vaak eindigt met “stilte”. Het is namenlijk zo, dat gezelligheid redelijk hoogtij viert op de repetities en dat het instuderen zowel met ernst als ook met humor plaatsvindt. Een uiteindelijke strakke discipline en blindelings reageren op de dirigent bij een optreden, is dan ook vereist en dat krijgt Rob voor elkaar met zijn Trumpets. Nog steeds is het koor bekend om haar volumenuanceringen en beheerste overgangen hierin.
Het eerste officiële en avondvullende concert vond in 1971 plaats. Sindsdien zijn er ontelbare optredens geweest zowel in binnen- als buitenland. De meeste optredens vinden plaats in kerkdiensten, sporthallen, concertgebouwen, schouwburgen, bejaardenhuizen en soms ook in de openlucht. Ook zijn er verschillende radio- en tv optredens geweest. Inmiddels zijn er boeken vol krantenknipsels, concertboekjes, raambiljetten, liturgieën en foto’s verzameld en zou er wel een Trumpets archief aangelegd kunnen worden.
Variatie is één van de sleutelwoorden bij dit koor. Ieder mag zijn persoonlijke accent aan het geheel bijdragen, wat blijkt uit de uiteenlopende kledingkeuzes en vrijheid in houding tijdens het zingen. Variatie is ook in de optredens te vinden. Zingen in een verpleegtehuis in Amsterdam; optreden in Liverpool met een brassband; liederen ten gehore brengen in een bedevaartsoord in België. Totaal verschillende zaken – maar toch hebben de Trumpets dit op hun naam staan.
In de loop der jaren is gewerkt met verscheidene bekende artiesten en met de meesten zelfs meerdere malen. Om enkele te noemen: Joe Bourne, Milly Scott, Marco Bakker, Margriet Eshuis, Louis van Dijk, Lori Spee, Vicky Brown, Thijs van Leer, Liesbeth List, Dirk Out, Teke Bijlsma, Han Kapaan, Janke Dekkers, Wilbert de Gooyer, Eric Gräber, Lee Towers, Thérèse Steinmetz en het Young Krakow Philharmonic
Dynamiek is ook een sleutelwoord bij het koor. Vooral de gospels en negrospirituals worden zeer krachtig en ritmisch ten gehore gebracht. De concerten met Milly Scott zijn hiervan een goed voorbeeld geweest. In 1991 vond in de KSH te Hoofddorp bijvoorbeeld, een zeer swingend gospelconcert plaats met Milly Scott en de Dixie All Stars. Ook mocht het koor een keer de Leidse Jazzweek afsluiten met een grandioos concert met Milly; begeleiding bij deze evenementen bestond uit trompet, trombone, saxofoon en banjo. Ongebruikelijk voor het koor, maar bijzonder meeslepend.
De vorm waarin muzikale begeleiding plaatsvindt is zeer wisselend. Uiteraard is Rob er voor de vaste begeleiding. Vaak met gebruik van het electronische “multi instrument” de Clavinova, maar als er een vleugel beschikbaar is, gaat de electronica aan de kant. Naast Rob wordt de begeleiding vaak uitgebreid met basgitaar (Wilbert de Gooijer), drums (Eric Gräber) en synthesizer (Dirk Out). Ook Thijs van Leer is met zijn dwarsfluit een veel geziene gast.
Totaal anders was het optreden met het Young Krakow Philharmonic, een groep jonge Poolse conservatoriumstudenten, die een aan perfectie grenzende orkestsound neerzetten. Dit is prachtig te beluisteren op de laatste CD van het koor. Hierop staat bijvoorbeeld het schitterende nummer Exodus, dat met de majestueuze klanken van het orkest op de achtergrond, al menigeen rillingen heeft bezorgd.
Het repertoire is in de loop van de jaren wel iets gewijzigd. Nog steeds bestaat het grootste deel uit gospels en negrospirituals maar tijdens de laatste jaren zijn ook bijvoorbeeld verschillende mooie medleys ingestudeerd en musicals uitgevoerd. De stijl van het koor varieert nog steeds van “gedragen” tot “swingend”.
Op het concert ter gelegenheid van het 35 jarig bestaan is er zorgvuldig een gevarieerd repertoire samengesteld. Natuurlijk werd de allereerste ingestudeerde song uitgevoerd. “Go down Moses”. Daarnaast waren er via verschillende nummers een terugblik op de periode, waarin het koor opgericht werd. Zo werd het destijds immens populare “Bridge over troubled water” gezongen en “I have a dream”, gebaseerd op de droom die Marten Luther King uitdroeg. Verder een aantal gedragen stukken zoals “Anthem” en “Worthy is the Lamb”, bekend uit de Messiah. Zeer verrassend was de prachtige medley met composities van Andrew Lloyd Webber. Dit is een schitterende aaneenschakeling van stukken uit bijvoorbeeld de bekende relimusical “Jesus Christ Superstar” met aansluitend “Don’t cry for me Argentina” uit de opera “Evita” en fragmenten uit de parmantige “Cats” om tenslotte, via de “Starlight Express” (“Light at the end of the tunnel”) uit te komen.
Het concert werd afgesloten met een aantal swingende gospels van o.a. het Oslo Gospel Choir. Een spetterend optreden, waarin u heeft kunnen zien met hoeveel enthousiasme het koor haar bruisende repertoire neerzet en probeert het publiek te bereiken.
In de muziek en met de overtuiging waarmee het koor zingt, hoopt zij de verbondenheid met u als toehoorder te vinden. Of zoals één van de nummers uit het Trumpets-repertoire zegt:
“We’ll gather here as strangers, we’ll leave from here as friends, ..Our song will live tonight!”